MUQADDIMAH

Orait....this blog is going to be a dual-language. As i'm reside in Malaysia, my love home country, guys, u all can join me & give ur watevar comments/replies either iin Bahasa or English Posting I juga akan terdapat beberapa bahasa dicampur-gaulkan bagi memudahkan penerangan...Just be patient, tunggu dan insyaalah (god willing) I'll be continously update this blog!!!! Cau...

My Dream Car

My Dream Car
This is wat my inspiration & passion is all about..babe!!! u're definitely be mine someday....umahhhh!!!!

Thursday, March 8, 2007

Kereta - Kemudahan or Tanggungan

Bercakap berkenaan 'kereta' saya fikir ianya merupakan satu benda yang menjadi kewajipan pada setiap orang ketika ini. Semua orang yang sudah berkarier pasti wajib untuk memilikinya. Dan perasaan ingin memilikinya akan berterusan . Jadi tidak dapat dinafikan dikalangan kita ada yang berhutang sampai ke tua semata2 untuk memiliki sebuah kereta yang diidamkan. Sampai nak mati, hutang kereta tak habis2 bayor?

Dikalangan kita ini, termasuklah satu golongan yang terlalu taksub dengan 'kereta'. Bertukar-tukar jenis kereta, dari setahun ke setahun, semata2 untuk memuaskan nafsu. Nafsu untuk kepuasan diri sendiri, kebanggaan, mungkin dengan harapan untuk membuatkan orang lain, jiran2, kawan2 merasakan yang mereka ini adalah dari golongan yang berpendapatan tinggi. Tapi hakikatnya, benar ke mereka ini dari golongan yang banyak duit?

Ada juga golongan yang terlalu suka mengubahsuai kereta. Sila baca majalah2 yg melibatkan pengubahsuaian kereta yg bersepah dipasaran kita ini, rata2 daripada mereka ini menghabiskan ribuan ringgit utk tujuan tersebut. Untuk apakah pelaburan itu sebenarnya?

Ada juga yang mempunyai kereta, tapi tidak digunakan sepenuhnya. Pergi kerja naik motor. Kereta tersepuk dilaman rumah, siap diselubung pulak tuh!!. Bila ditanya pasal apa pergi kerja tak naik kereta?? Jawapan yg diberikan ' Tak larat naik kereta, jalan jam, takut lambat masuk kerja'. Errrmmmmm..mungkin ada juga logiknya. Tapi hakikat sebenar, adakah mereka2 ini tidak mampu untuk mengisi petrol dan nak berjimat untuk makan seharian?? Maklumlah rega petrol sekrang dah naik. Jadi Adakah Kereta Ini Suatu Kemudahan atau Tanggungan?? Persoalan yang perlu dirungkaikan....

~cardo~

No comments: